Burnout Parental

Dragi părinți obosiți și epuizați,

Suntem aici să vă ajutăm. A fi părinte nu este deloc ușor. De la hrănirile dese peste noapte și crizele de furie până la țipetele neîntrerupte, creșterea micuților este dificilă. Și este cu atât mai dificil dacă puneți mereu nevoile micuțului înaintea celor proprii – ceea ce fac mulți dintre noi.

Acest lucru poate duce la burnout parental, dar hai să vedem ce este de fapt burnout-ul parental?

Burnout-ul parental este epuizarea tuturor resurselor, atât cele fizice, mentale, cât și emoționale pe care părinții le simt din cauza stresului cronic și a faptului că cerințele impuse depășesc capacitatea lor de a le îndeplini, astfel ei simt că situația scapă de sub control. Acesta se poate manifesta în mai multe moduri, pentru unele persoane venind cu mai multe simptome fizice, iar pe altele afectându-le mai mult la nivel emoțional:

  • sentimente crescute de anxietate sau depresie
  • distanțare emoțională față de copil sau iritabilitate, o stare de furie declanșată foarte ușor
  • uitare
  • îndoieli privitoare la capacitatea de a fi părinte
  • sentimente de indecizie, confuzie, disperare
  • sentimente de neputință, lipsa speranței sau a îndoielii de sine
  • tendința de a se izola și sentimentul că ești singur pe lume
  • oboseală fizică, epuizare
  • dureri de cap, dureri de gât și dureri musculare
  • epuizare emoțională, pierderea motivației
  • abuz de alcool sau droguri – în încercarea de a se calma și de a face față

Toate aceste sentimente sunt apăsătoare, dar vestea bună este că burnout-ul parental este temporar și există lucruri pe care le poți face pentru a ieși din această situație. Tu câte dintre aceste semne de epuizare regăsești la tine?

Ce poți face concret pentru a face față burnout-ului parental?

În primul rând, trebuie să știi că nu ești o persoană rea. Și nici nu trebuie să trăiești astfel. Există modalități de a face față, pe care ți le voi enumera mai jos:

Discută cu partenerul: Unul dintre primele lucruri pe care le poți face și ar trebui să le faci dacă te simți epuizat este să vorbești cu partenerul. Explică cu ce te confrunți – și cum te simți. Fii sincer. Nu-ți fie teamă să recunoști că ești supra-muncit și copleșit. Spune-i de ce ai nevoie, detaliind pașii concreți, dacă este posibil.

Asigură-te că dormi suficient: Somnul este crucial pentru sănătatea ta mentală. Asta e o certitudine. Dar să dormi suficient poate fi dificil, mai ales dacă ai un nou-născut sau un copil mic acasă. Cu toate acestea, poți să îi rogi pe soțul tău să se joace cu copilul 2-3 ore cât tu dormi sau să îți chemi o prietenă care să facă asta. Sesiuni de somn de 20 de minute, de exemplu, pot reduce stresul. De asemenea, îți pot îmbunătăți concentrarea și te pot ajuta să-ți reglezi mai bine emoțiile.

Mișcă-te: Găsirea (și crearea) timpului pentru a face exerciții fizice poate părea o sugestie absurdă, mai ales dacă te simți epuizat sau epuizată, dar exercițiile fizice pot crește, de fapt, nivelurile tale de energie. De asemenea, pot reduce stresul.

Relaxează-te, dacă și când poți: Te simți copleșit? Nivelul tău de stres este deosebit de ridicat? Dacă da, ia câteva minute pentru a te odihni, de exemplu, bea o ceașcă de ceai cald. Stai pe canapea și urmărește desene animate cu copiii tăi sau ascultă muzică. Creativitatea este cheia.

Creează o rețea de sprijin: A avea un partener care te sprijină este minunat, dar mulți oameni au nevoie de mai mult ajutor. Unii nu au nici resurse, nici sprijin acasă. Grupurile de părinți sunt o modalitate excelentă de a întâlni persoane asemănătoare. Acestea pot, de asemenea, să te facă să te simți ascultat, văzut și înțeles.

Dacă tot te simți copleșit după ce ai făcut toate acestea sau pur și simplu simți că ai nevoie de sprijin emoțional, apelează la un psihoterapeut care să îți fie alături. Uneori, discutarea problemelor ne poate ajuta să obținem o nouă înțelegere care ne ajută să ne eliberăm de acel blocaj. Poți să îți faci o programare aici.

În tot acest proces, fii răbdător cu tine însuți. Creșterea copiilor este în același timp provocatoare și satisfăcătoare. Sentimentele de frustrare și epuizare vor apărea și este normal. Majoritatea persoanelor vor experimenta burnout-ul parental. Dă-ți voie să simți, nu trebuie să te confrunți cu totul singur sau să fii un super părinte, amintește-ți că ești om, ești vulnerabil, nu poți face totul singur.

Fă-ți timp pentru a avea grijă de tine: Chiar dacă uneori sună imposibil, e important să-ți acorzi timp pentru îngrijirea de sine în fiecare zi. Alocă 2 minute în fiecare dimineață doar pentru a respira și pentru a te gândi la tine. Poți să meditezi sau să ții un jurnal, dacă ai timp. O baie la sfârșitul zilei te poate ajuta să te relaxezi, fizic și mental sau poate practicarea unei scurte rutine de yoga sau o plimbare pe jos.

Mulți oameni experimentează burnout-ul. Este o reacție normală la stresul prelungit, dar există modalități de a face față. Epuizarea, stresul și oboseala nu trebuie să fie o parte acceptată a rutinei tale.

Articol de Mihaela Pelea – Psihoterapeut și Tehnician Nutriționist

Lasă un răspuns

Alte Articole

Obține Un Ghid Gratuit

Abonează-te pentru a obține ghidul meu de somn gratuit, cu sfaturi esențiale pentru somnul copilului tău!

0